نحوه نگارش بیزینس پلن Business Plan طرح کسب و کار
بمنظور ترسیم افق آینده و پیش بینی شرایط مالی و اقتصادی هر کسب و کاری نیاز می باشد تا برای کسب و کار مورد نظر یک بیزینس پلن Business Plan و یا همان طرح کسب و کار آماده گردد. گزارش بیزینس پلن Business Plan بر مبنای طرح ها و پروژه هایی است که برای توسعه و بهبود کسب و کار مورد نظر پیش بینی شده است. این گزارش با گزارش توجیهی فنی، مالی و اقتصادی Feasibility Study اندکی تفاوت دارد. از گزارش توجیهی برای تحلیل و بررسی توجیه پذیری ورود به یک طرح جدید و احداث یک کارخانه استفاده می شود و بمنظور پیش بینی جدول جریانات نقدینگی طرح و تأمین مالی از طریق اخذ وام بانکی تدوین می گردد. این در حالی است که بیزینس پلان Business Plan برای کسب و کارهایی تهیه می شود که در حال حاضر مشغول فعالیت می باشند. کسب و کارهایی که در سال های گذشته احداث شده و در حال بهره برداری و تولید محصول و ارائه خدمات می باشند و در حال حاضر با تهیه گزارش بیزینس پلن برای آنها در نظر می باشد که شرایط آتی آنها در سال های نزدیک مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
بیزینس پلن Business Plan می تواند برمبنای ادامه وضعیت موجود کسب و کار و یا ادامه وضعیت موجود همراه با اجرای برخی طرح های توسعه ای و بهبود تولید و کیفیت خطوط تولید نیز تهیه شود. بطور معمول یک بیزینس پلن و یا طرح کسب و کار برای یک دوره 5 تا 10 ساله پیش بینی می گردد و این در حالی است که یک گزارش توجیهی feasibility Study تا انتهای عمر مفید پروژه که می تواند تا 15 یا 20 سال هم باشد تدوین می شود. در یک بیزینس پلن و طرح کسب و کار در انتهای سال اول اهداف کوتاه مدت، انتهای سال سوم اهداف میان مدت و انتهای سال پنجم اهداف بلند مدت شرکت بدست می آید که این اهداف شامل سهم بازار، میزان درآمد و نوع محصولات تولیدی می باشد.
هر بیزینس پلان از سرفصل های مختلفی تشکیل شده که در ادامه بدان پرداخته می شود.
سرفصل های یک گزارش بیزینس پلن Business Plan
بطور معمول یک گزارش بیزینس پلن می بایستی سرفصل های زیر را داشته باشد:
- معرفی شرکت
- ترازنامه مقایسه ای (5 سال گذشته)
- صورت سود (زیان) مقایسه ای (5 سال گذشته)
- معرفی محصولات
- عملکرد شرکت (5 سال گذشته)
- نمودار فروش
- نمودار هزینه های عملیاتی
- نمودار سود خالص
- نمودار قیمت تمام شده
- تحلیل بازار
- رقبا
- عرضه (تولید + واردات)
- تقاضا (مصرف + صادرت)
- طرح های تولید
- پیش بینی حجم عرضه و تقاضای بازار
- برنامه استراتژیک شرکت (درصورت وجود)
- طرح های توسعه شرکت (درصورت وجود)
- اهداف کوتاه مدت/میان مدت/بلندمدت
- پیش بینی هزینه های سرمایه گذاری آتی
- پیش بینی روند فروش و درآمد
- پیش بینی هزینه های عملیاتی در سال های آتی
- تدوین مدل مالی بیزینس پلن با استفاده از نرم افزار کامفار COMFAR III Expert
- تحلیل خروجی های مدل مالی بیزینس پلان
با استفاده از سرفصل های فوق می توان یک گزارش بیزینس پلن کامل مبتنی براستانداردهای اقتصاد مهندسی و مدیریت مالی تدوین و بعنوان نقشه راه Road Map در اختیار مدیران و تصمیم گیران شرکت قرار داد.
منابع اطلاعاتی بیزینس پلن
اطلاعات اولیه مورد نیاز برای تهیه بیزینس پلن را می توان از منابع زیر استخراج نمود:
بخش اول- صورت های مالی شرکت
از جمله مهمترین منابع استخراج اطلاعات برای تهیه بیزینس پلن صورت های مالی سال های گذشته شرکت میباشد. صورت های مالی هر شرکتی منعکس کننده تمامی رویدادها و اتفاقاتی است که در کسب و کار مورد نظر در سال های گذشته اتفاق افتاده است. تصمیم گیری هایی که انجام شده، سرمایه گذاری هایی که صورت گرفته، برنامه های فروشی که اجرا شده، هزینه های تولیدی که پرداخت شده و غیره به تمامی در صورت های مالی موجود می باشد. تدوین کننده بیزینس پلن می تواند با مراجعه به صورت های مالی و تحلیل و بررسی روند پارامترهای تأثیر گذار بر سود دهی شرکت، علل افزایش و کاهش سود دهی و وضعیت فعلی را به درستی تشخیص دهد و از این روی می تواند شرایط مالی و اقتصادی شرکت را برای سال های آتی با تقریب مناسبی پیش بینی نماید.
بخش دوم- نمودارهای عملکرد
نمودار های حجم تولید، میزان درآمد، هزینه های تولید، سود خالص و غیره شرکت در سال های گذشته می تواند روند کاهشی و یا افزایشی داشته باشد. هرجا کاهش و یا افزایشی در نمودارها مشاهده گردد می بایستی علل آن مورد بررسی قرار گیرد. این نمودارها عملکرد تولید و درآمد محصولات شرکت در سال های گذشته را پیش روی ما قرار می دهد تا بتوانیم تحلیلی از سهم بازار شرکت و وضعیت آن در سال های مختلف داشته باشیم. با استفاده از فرمول های آماری و روش هایی نظیر رگرسیون (حداقل مربعات)، میانگین نرخ رشد و غیره می توان عملکرد شرکت را برای سال های آتی نیز پیش بینی نمود که بخش بسیار مهمی از بیزینس پلن می باشد.
بخش سوم- برنامه استراتژیک تدوین شده
بطور معمول برنامه استراتژیک تدوین شده برای کسب و کار می تواند مبنای تهیه بیزینس پلن باشد. بدین صورت که در برنامه استراتژیک بصورت کلی در خصوص کسب سهم بازار و میزان فروش و هدف گذاری های انجام شده برای کسب و کار صحبت می شود و اهداف کمی و کیفی بصورت کلی تعیین می گردد. در برنامه استراتژیک افزایش و یا کاهش سهم بازار محصولات فعلی، حذف برخی محصولات و یا تولید محصولات جدید و نحوه ورود به بازار و کسب سهم بازار برای این محصولات مورد بررسی قرار می گیرد. براین اساس در بیزینس پلن پارامترهای تعیین شده در برنامه استراتژیک می تواند ملاک تهیه مدل مالی و پیش بینی هزینه ها و درآمدهای کسب و کار در سال های آتی قرار می گیرد و ابزارهای مالی و سرمایه ای رسیدن به این اهداف با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار داده شود.
بخش چهارم- برنامه طرح های توسعه ای شرکت
هر کسب و کاری بمنظور افزایش ظرفیت تولید، تولید محصولات جدید، بهبود کیفیت و سایر موارد طرح های توسعه ای را برنامه ریزی می نماید. میزان سرمایه گذاری لازم جهت اجرای طرح های توسعه می بایستی در مدل مالی بیزینس پلن لحاظ گردد. نتایج مالی و اقتصادی و جریانات نقدی حاصل از اجرای طرح توسعه نیز می بایستی در گزارش بیزینس پلن در نظر گرفته شود. براین اساس دسترسی به جزییات طرح های توسعه ای از جمله ورودی های اصلی تهیه گزارش بیزینس پلن می باشد. درصورت وجود برنامه استراتژیک برای شرکت، طرح های توسعه ای معمولا بخشی از آن می باشند که در برنامه استراتژیک بصورت کلی بیان می شود اما در طرح بیزینس پلن با جزییات بیشتری ارائه می گردد.
از جمله خدمات مشاوره ای که شرکت بامداد قرن دانش ارائه می نماید، تدوین گزارشات بیزینس پلن Business Plan و طرح های کسب و کار برای شرکت ها می باشد. در این خصوص کارشناسان این شرکت از تبحر خاصی برخوردار می باشند و توانسته اند که دانش مربوط به این خدمات مشاورده ای را در شرکت به نحو مناسبی بهبود و ارتقاء دهند. تجربه سال های گذشته بامداد قرن دانش می تواند بعنوان مشاور مالی و سرمایه گذاری در راستای ارتقای کیفی و کمی محصولات و سهم بازار شرکت و تحلیل مالی و اقتصادی هر کسب و کاری به شما یاری رساند.
Copy right © حقوق معنوی این مقالات برای بامداد قرن دانش محفوظ است و هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطالب باذکر منبع بلامانع می باشد.